John de Mol heeft een belang in navigatiespecialist TomTom opgebouwd om te kunnen meepraten over de toekomst van de onderneming. Dat meldde het Financieele Dagblad (FD) donderdag op basis van ingewijden.
De mediamagnaat en miljardair zint volgens de krant niet op een overname van het bedrijf, maar wil wel dat het bestuur van TomTom nadenkt over strategische samenwerkingsverbanden met technologiebedrijven aan de Amerikaanse westkust en uit China.
Woensdag bleek uit een belangenmelding bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat De Mol 5,1 procent van de aandelen van TomTom bezit. ,,John de Mol wil niet achter het stuur van de bus gaan zitten. Maar hij zit ook niet met een lolly op de achterbank. Hij wil echt een dialoog aangaan met het bestuur en actief meekijken wat er gaande is”, aldus een bron.
Volgens het FD ziet De Mol samenwerkingen met de Chinese bedrijven Baidu en Tencent, maar ook Facebook, Uber en Amazon, als mogelijkheden om TomTom vooruit te helpen om kaartinformatie te verbeteren en werelddekkend te maken. Daarbij moet ook gedacht worden aan investeringen in TomTom door dergelijke grote partijen. De krant wist ook dat De Mol het groeionderdeel Telematica, dat bedrijven helpt met wagenparkbeheer, wil afstoten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl